joi, 12 martie 2009

New Entry

"What comes into the world to disturb nothing merits neither attention nor patience"
Rene Char


Francois Coty, unul dintre parintii fondatori ai parfumeriei moderne spunea: "Ofera-i unei femei cel mai bun produs pe care-l poti face, prezinta-l intr-o sticla simpla dar de un bun gust impecabil, cere un pret rezonabil si se va naste o afacere cum nu s-a mai vazut".

Pana nu foarte demult, parfumul reprezenta un lux, fiind apanajul oamenilor instariti. Astazi esentele nu mai sunt un secret pentru nimeni, sunt peste tot, sticlute mici sau mari, culori, miresme, design si multa, foarte multa reclama. In fiecare sezon, ca e brand cu traditie sau vedeta aparuta peste noapte, posesoare a unei linii de parfumerie, toata lumea scoate pe banda rulanta “must"-uri, reusite sau nu, dar obligatoriu imbracate frumos, in compania unei povesti iscusite de promovare. In fiecare an sunt lansate pe piata aproximativ 600 de parfumuri noi. Nu se mai vorbeste despre creatie sau arta. Totul se transforma intr-un exercitiu de marketing.

Realitatea este ca multe dintre marile case de moda nu ar putea exista fara liniile de cosmetica si parfumerie. Pentru numeroase branduri cunoscute, parfumeria acopera 40-50% din veniturile anuale. In 2003, vanzarile casei Bvlgari in sectorul de parfumerie au fost de aproape 137 de milioane de euro, iar in cazul Hermes s-au ridicat la 54 milioane. Numit de unii "Monstrul", Chanel No 5 este privit la nivel international ca un bestseller imbatabil, reusind sa adune in ultimii ani circa 200 de milioane de euro.. Majoritatea acestor miresme le sunt create de o armata de "fantome", parfumieri angajati de designeri, intotdeauna feriti de ochii lumii, care-si fac ucenicia in cadrul corporatiilor mamut tip Givaudan, IFF sau Takasgo.


De exemplu, Estee Lauder, la fel ca multe alte nume din industria “olfactiva”, nu si-a creat niciodata propriile parfumuri. Firma newyorkeza IFF, adica International Flavors&Fragrances reprezinta pentru Lauder "Zana Maseluta", facatoarea de minuni, bineinteles sub o atenta supraveghere. Iar Miss Dior-ul anului 1947 a fost creat de Jean Carles si Paul Vacher, de asemenea parfumierii lui Givaudan. Giorgio Armani, pe care lumea il cunoaste ca fiind si mare creator de parfumuri, colaboreaza cu celebrele "nasuri" Kurkdjian si Francoise Caron.

Exista un singur brand care a adoptat un parfumer exclusiv si anume Chanel. Autorul lui Allure sau Mademoiselle Coco -Jacques Polge. Aceeasi reteta a adoptat si Hermes in ultima perioada si au declarat public creatorul olfactiv al casei ca fiind Claude Ellena. Criticul de parfumerie Luca Turin vorbeste in termeni poate prea duri despre aceasta industrie in cartea sa "The Guide". "Nu se tine niciodata o arhivare corecta, se ascunde clientilor schimbarea formulei parfumurilor deja cunoscute, se minte in ceea ce priveste continutul acestora, adevaratii artizani sunt feriti de ochii lumii, se copiaza idei deja materializate in parfumuri de succes, sperand ca nimeni sa nu observe. De multe ori se retrag din reviste articolele critice la adresa produselor." Desi oarecum exagerate, afirmatiile lui Turin contin un sambure de adevar. Se naste asadar un fenomen observat din ce in ce mai des de consumatori: indiferent de producator, mirosul este asemanator, un iz universal plin de fixatori sintetici, gazduit de o sticla menita sa-ti ia ochii.

Alternativa acestui tip de parfumerie este parfumeria exclusivista, care intra pe un alt segment de piata, o nisa creata din pasiune pentru cautatorii de "special". Pornind de la ideea ca parfumul, in toate formele lui, reprezinta o prelungire a personalitatii noastre, un mesaj transmis celor din jur, alegem fiecare directia in care dorim sa mergem. Parfumul induce vise, te proiecteaza intr-o alta realitate unde poti fi mai bogat, mai fermecator sau mai popular. Daca nu-ti poti permite un costum Chanel, nimeni nu te impiedica sa porti parfumul Chanel No 5 si vei simti ca faci parte din elita. Ne putem indrepta spre produsul devenit exclusivit datorita costului dat de o sticla ornamentata pretios sau spre parfumeria devenita exclusivista datorita conceptului original de realizare, datorita ingredientelor sau mirosului aparte. Parfumurile de nisa sunt adesea create de parfumieri independenti si reprezinta linia lor personala Altele sunt create de pasionati impatimiti.

Acesti oameni cauta un concept original. Isi aleg un artizan capabil sa le materializeze visele. Frederic Malle este unul dintre acesti cautatori de arta. Fara un buget imens acordat promovarii sau laboratoare proprii, are ideea geniala de a-i coopta pe cei mai talentati parfumieri in acest proiect minunat, denumit Edition des Parfums – Frederic Malle, in care marii parfumieri au libertatea sa creeze parfumul pe care si-l doresc, fara brief-uri, fara cerinte impuse de companii, fara plan de marketing de genul "cred ca piata doreste un parfum cu note lemnoase". Nu exista compromis. Se lucreaza cu un procent foarte ridicat de ingrediente naturale – Vetiver Extraordinaire, una dintre creatiile Editions de Parfums – Frederic Malle, contine 25% concentratie de radacina de vetiver, o proportie extrem de ridicata fata de standardele obisnuite. Are o singura doleanta in fata creatorilor: sa materializeze perfectiunea din imaginatia oricarui parfumier intr-o esenta perfecta. Iar pentru asta nu exista un buget limitat.

Daca in industria parfumeriei se cheltuiesc sume uriase pentru a ascunde talentul, Malle alege sa puna artistul in centrul atentiei. Unul dintre ei este cel pe care l-am amintit anterior - Ellena. Creatiile lui se regasesc sub semnatura Bvlgari, Cartier, Van Cleef & Arpels, Rochas, brand-uri cu traditie, dar si The Different Company, L'Artisan Parfumeur, linii mai mult sau mai putin considerate de nisa. Portofoliul unui "nas" recunoscut va fi intotdeauna variat. Pentru Edition de Parfums a creat Cologne Bigarade, L'Eau D'Hiver si Angeliques sous la pluie.

In lumea produselor mainstream, fenomenul de creatie este deseori incorsetat de canoanele marketingului de masa, iar costul ridicat al ingredientelor naturale cat si frecventa noilor aparitii duc la un produs final adesea lipsit de originalitate. In lumea parfumeriei de nisa se vorbeste de pasiune, parfumerie la nivel de arta, concept inovator, ingrediente naturale in procent cat mai mare si multa originalitate. Dar costurile sunt pe masura. Pretul pe kilogram pentru esenta absoluta de Trandafir Turcesc este de 6 868 de euro si cel de Mai este de 8 381 de euro. Daca tot vorbim de bani, atunci cand un parfumier independent comanda 5000 de sticle pentru a gazdui esentele pretioase, plateste intre 2,5 si 6 euro bucata. In cazul unei case mari, la o comanda de 200.000 de sticle plateste un pret intre 0,20 si 0,60 eurocenti. Revenind la nisa, L'Artisan Parfumeur au fost primii care au inteles dorinta oamenilor de a purta un parfum personal, handmade si au infiintat la sfarsitul anilor ‘70 prima parfumerie - boutique. Multi parfumieri au decis sa porneasca pe acest drum si astfel se infiinteaza mici parfumerii exclusiviste precum Maitre Parfumeur et Gantier, Lorenzo Villoresi, Frederic Malle, Profumum Roma, Parfumerie Generale, Serge Lutens si multi altii.

Odata cu intrarea produselor de nisa in Romania, sper sa isi faca simtita prezenta si nume precum Olivia Giacobetti, Pierre Bourdon, Mark Buxton, Duchaufour, Cristophe Laudamiel etc. Priviti parfumeria exclusivista ca pe o alternativa la cea clasica, nu ca un must sau trend. Daca nu va pasioneaza subiectul, incercati macar sa faceti o alegere inspirata in ceea ce priveste mirosul personal si lasati cadourile in grija secretarei. Dar daca stiti sau vreti sa stiti cum miroase Craciunul, 18 ani si o zi sau apusul de soare tinindu-te de mina, lasati-va transportati intr-o lume plina de emotii si amintiri, o lume aparte, complexa, care merita explorata.


Alexandra Paven


Acest articol a aparut si in revista Premium - suplimentul lunar de life-style al "Ziarului Financiar"

3 comentarii:

  1. Incercati sa va imaginati parfumeria de nisa ca pe o alta dimensiune , acea dimensiune paralela in care ati dori sa va refugiati din cand in cand . Dupa care incercati un parfum ... Si postati aici efectele :))

    RăspundețiȘtergere
  2. sunt dependenta de acest loc!! imi place tot, a fost dragoste la prima vedere. concluzie: il vreau acasa (pe tot)si o sa reusesc in curand :-)))

    RăspundețiȘtergere