marți, 24 martie 2009

De gustibus non est disputandum

Aiurea!

Motorul barfei de cafenea este tocmai discutarea alegerilor personale. Barbati sau femei adora sa-si exprime opiniile si sa se individualizeze. Dupa 10 minute de autobiografie, incepe deliciul: "Am auzit, vazut, citit, ca aia si a luat ...? Si sa vezi cat a costat!"... Cand este nevoie de eticheta, toti exclama: "Draga, gusturile nu se discuta!" Este un cliseu de genul: "gestul conteaza", un automatism social, care te salveaza sa spui ce gandesti...

Cel mai rau este cand ajungi sa-ti tragi seva din reviste de scandal, sa copiezi nu stiu ce vedete, sa fi produsul unei imagini pe calculator sau victima unui marketing istet. Si in parfumerie exista pericolul de a fi influentat negativ in alegerile personale. Chiar daca-ti place de vreo Popeasca bine promovata pe sticla, nu inseamna ca toate alegerile ei ti se potrivesc. Daca mirosi ca Popeasca nu inseamna ca esti Popeasca! La fel se intampla si in cazul in care El se hotaraste sa-si cumpere un nou parfum, dar nu experimenteaza singur. O aduce si pe Ea.

Uite asa, "de gustibus non est disputandum" devine doar o zicala latineasca neghioaba. Saracul om, dupa 20 de minute de mirosit si de cerut pareri, nu face altceva decat sa-si cumpere un compromis de parfum, o aroma ce il face sa exclame: "Asta iti vine foarte bine!" Nu va faceti iluzii. Este valabila si reciproca...

Intr-adevar, gusturile nu ar trebui comentate, mai ales in materie de parfumuri. Poti sa te revolti in cazul in care colega de birou te terorizeaza cu vreo aroma apasatoare data din belsug. Dar daca ne gandim ca parfumul este o prelungire a personalitatii noastre, este clar ca alegerea ne apartine in totalitate. Sau asa ar fi ideal!

Pentru a alege corect, ai nevoie sa sti ce mesaj transmiti celor din jur. Apoi experimentam. Nu plecam de la ideea ca parfumul cel mai scump este si cel mai bun. Personal, cunosc vreo cateva de 100 de euro mult mai bune decat multe de 300.

Prima data este mai greu. Iti trebuie timp, dar efortul merita. In nisa nu se vorbeste de brand-uri, ci mai degraba de ingrediente. Nu trebuie sa va incarcati memoria cu tot felul de nume greu de pronuntat. Mai important este sa va antrenati nasul si sa incepeti sa diferentiati familiile de ingrediente. Asa o sa stiti exact ce va place si ce nu, ce are persistenta pe piele si ce dispare in 2 ore...

Din "comert" o sa veniti doar cu un bagaj de nume sau de contraste. "Ma dau cu Dior...Nu-mi place dulce...As vrea ceva fresh". Este important sa invatati, mirosind, ce inseamna, de exemplu, santalul. Ca un fresh poate fi un parfum cu note proaspete si verzi sau foarte bine un marin sau un parfum cu aroma de ceai.

Trandafirul, devenit paria in Romania datorita influentelor bulgare, reprezinta unul dintre cele mai pretioase componente in parfumerie. Si nu exista doar un soi. Poate fi Damasc, turcesc, bulgaresc, trandafirul de Mai si tot asa. Nu apartine doar femeilor, ci si barbatilor. Dulcele sintetic nu are legatura cu cel natural. Femei sensibile urasc parfumurile dulci si cauta frenetic ceva masculin, doar pentru ca odata au lesinat mirosind un "Angel".

Experimentarea este totul. Incet o sa incepeti sa si intelegeti. Pe masura ce nasul miroase, creierul inmagazineaza si sorteaza miresme. Incep asocierile. Amintirile dau navala. O sa va surprinda ca, dintr-o data, o sa recunoasteti o ambra ascunsa intr-o nota de baza.

In timp, o sa va dati seama daca olfactiv sunteti un conservator sau nu. Exista persoane care cauta parfumul perfect. Isi doresc sa fie recunoscut de cei din jur ca si amprenta genetica. Il poarta ani buni, unii chiar o viata. Altii dimpotriva. O noua zi aduce o alta fateta a personalitatii. Ma simt altfel, ma imbrac altfel, atunci cu siguranta trebuie sa miros altfel. Si eu subscriu acestei categorii pentru ca bioritmul meu este la fel de instabil precum vremea.

Cunosc persoane carora nu le poti atribui un miros. In fiecare zi raspandesc alta aroma. Cred ca este amuzant, pentru ca am ajuns sa stiu cum s-au trezit de dimineata, numai dupa miros :-)

Ca sa intelegeti mai bine importanta parfumului, incercati sa va dichisiti intr-o dimineata si sa uitati voit sa va parfumati. O sa va simtiti ca ciuperca fara palarie, tacuti, invizibili, neinsemnati...

Nu va grabiti cumparand! Nisa inseamna rabdare. Si in creatie, dar si in comentarii! Purtati parfumul pe incheietura mainii, plimbati-l si faceti cunostinta. Criticati-l mult mai tarziu, abia dupa ce se aseaza confortabil pe piele. Daca va obsedeaza mirosul si va tine tovarasie 7-8 ore, poate fi un prim candidat. Nu conteaza ca nu-i place prietenei. Toti oamenii miros subiectiv. Nu exista un parfum universal. Poate doar in filme. Placutul are radacini adanci in educatie, traditie sau geografie. Avem un bagaj de experiente diferit, iubim si uram diferit.

Important este sa te reprezinte acum. Maine, cu siguranta, vei fi altul! :-)
Alexandra Paven

2 comentarii:

  1. Experienta olfactiva in viata noastra condusa si bazata pe instincte primare are,fara indoiala,o importanta covarsitoare.Ganditi-va cum vi se par toate cand aveti nasul infundat.Imi vin in cap experimentele lui Heston Blumenthal(la gastronomie ma pricep un pic mai mult decat la parfumerie) care a demonstrat simplu ca atunci cand gustam un aliment legati la ochi recunoastem mai greu despre ce este vorba iar atunci cand ,in plus,ni se clampeaza si nasul,confuziile sunt ingrozitoare.Concluzia este ca viata fara mirosuri sau parfumuri,cum vreti sa le spuneti, ar fi infernal de confuza.In viata animalelor mirosul este o unealta de supravietuire .Cred ca acelasi lucru se intimpla si in viata noastra dar in alt sens decat la animalele salbatice.
    Dincolo de "vanatori" exista si categoria oamenilor care vor sa se simta bine "in pielea lor"
    Mirosul sau parfumul cred ca trebuie sa ajute sa ajungi la starea de siguranta,la senzatia de stapan pe tine, pe care ne-o dorim in fiecare zi.Imi aduc aminte de mirosul de "acasa" pe care nu l-am mai simtit din copilarie .Era primul lucru care il simteam cand veneam din vacantele lungi de vara si odata cu el simteam ca sunt protejat si in siguranta.Sa reusesti sa creezi intr-un parfum un generator de amintiri pozitive mi se pare extrordinar din punctul de vedere al calitatilor creatorului si un Prozac pentru cel ce beneficiaza de arta acestei creatii
    Gustul nu se disuta dar atunci cand te misti printre oameni ,un pic de discernamant nu ar strica.
    Din alt punct de vedere am observat ca nici parerile celor care trec drept critici recunoscuti ai parfumeriei nu se potivesc de multe ori in privinta unui anumit parfum ,ceea ce creaza dificultati novicelui ce incerca sa patrunda si sa inteleaga aceasta lume
    Pana la urma ,eu,unul,cred ca nu poti intelege cu adevarat un parfum pana nu ai facut unul sau nu ai vazut cum se face unul,si de aici pana la a alege un parfum in asa fel incat sa intri in rezonanta cu el sau altul in functie de starea ta de spirit cred ca mai este cale lunga.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ca si completare al comentariului anterior,am sa va rezum conditiile de a deveni "nas":
    -sensibilitate olfactiva deosebita
    -creativitate si imaginatie peste limita normala (esxista o mare diferenta intre un muzician si un compozitor)
    -cunostinte aprofundate despe chimie si biochimie:)
    -terminarea celor 2 ani in cadrul ISIPCA(exista o singura grupa pe an-20 de studenti)
    In urma absolvirii,dupa merite si aptitudini,veti fi incadrat in urmatoarele grupe:
    -assistant perfumer
    -junior perfumer
    -senior perfumer
    master perfumer
    La inceput va trebuie memoria a cel putin 400 de ingrediente(nu parfumuri),dupa care va fi nevoie de cunoasterea olfactiva si identificarea a 1500-2000 de ingrediente.
    Multi isi doresc sa devina "master"parfumier,foarte putini sunt alesi.

    RăspundețiȘtergere