La începutul lui aprilie, a avut loc la Milano târgul de parfumerie "Esxcence - Scent of Excellence".
Chiar dacă sunt la început de drum, organizatorii au reușit să adune o paletă destul de largă de expozanți, mai bine sau mai puțin bine mirositori. La capitolul avangardism, s-a remarcat linia Humiecki&Graef, niște creatori atât de nișă. încât sunt cunoscuți doar în anumite cercuri.
În toamna lui 2008 se lansează cinci parfumuri gândite într-o notă olfactivă individuală. Ideea este atipică, neconvențională și reprezintă o nouă dimensiune a parfumeriei tradiționale de lux. Cei doi artizani ai conceptului sunt Sebastian Fischenich și Tobias Müksch, inima companiei de creație Bel Epok. Iar titulatura e, de fapt, compusă din numele “de fată” ale bunicilor celor doi. S-a născut astfel ideea de a căuta o altă reprezentare în crearea unui parfum, realizarea unei linii umane, cu sentimente și trăiri cotidiene. Dar nu orice fel de sentimente sau numai trăiri pozitive, sublimate. Cei doi s-au axat pe crearea unor parfumuri care să surprindă emoții, precum melancolia, furia, nebunia sau intensitatea extremă.
Cel mai potrivit în crearea unui echilibru fin între artă și comerț și care să poată traduce toate aceste stări emoționale, a fost Cristophe Laudamiel, parfumier cu renume în branșă tocmai pentru realizarea acestor viziuni artistice curajoase.
Am reușit să vorbesc cu Sebastian Maria Fischenich, directorul de creație și designerul de la Humiecki&Graef, care mi-a povestit despre brand, despre parfumurile de nișă și despre strategie.
Care a fost punctul de plecare în crearea liniei H&G?
Am plecat de la ideea de a crea ceva foarte simplu, dar cu un puternic impact. Am încercat să captăm într-un parfum contemporan emoții, artă și estetic într-o formă necenzurată.
În general, este nevoie de un element de inspirație care să declanșeze fenomenul creator. Cum s-a întâmplat în cazul vostru?
Nu sunt sigur dacă în toate cazurile ai nevoie neaparat de o “muzică” sau, mai degrabă, depinde de noțiunea fiecăruia vis-a-vis de acest termen. Dacă nu ne referim la o persoană, ci la artă, muzică, istorie sau literatură, sunt de acord.
Fiecare are nevoie de o puternică bază personală din care să se inspire, care include sentimente, amintiri, dorințe. Cred în existența acestor fațete în fiecare individ – un soi de muzeu sau depozit de influențe culturale, idei sau experiențe de viață. Asta aș numi eu “miezul creativ” al oricărui om.
Așa am creat linia H&G. Designul sticlei a fost făcut după amintirile copilăriei mele. De când eram copil, am fost impresionat de “moaștele” sfinților înmormântate în biserica, de tot ritualul și experiențele pe care le trăiești, în special în religia catolică. Așa că am decis să privim sticla noastră de parfum ca pe un “sanctuar” al emoțiilor.
Există multe case producătoare care încearcă acest sector de piață, dar după ce produsele sunt primite bine de consumatori se reorientează spre larg consum. În caz de succes, ce drum vă gândiți să abordați?
Depinde foarte mult de cum înțelegem termenul de “comercial”. Dacă ne referim la extinderea liniei spre o varietate de produse cosmetice testate pe eșantioane de consumatori la nivel global, în niciun caz! Cred că aceste strategii de marketing subțiază foarte mult conceptul de creativitate. Atunci când gândești această abordare la nivel “macro”, te vei aștepta la un feedback foarte variat. Unii vor aprecia parfumul, alții dimpotrivă. Cu cât se promovează mai larg, cu atât trebuie să te aștepți la mai multe opinii. Creativitatea trebuie să se confrunte cu puncte de vedere subiective. De aici, apare problema generală a comercialului clasic: încearcă să mulțumească gusturile tuturor printr-un singur parfum. Încearcă parfumul “universal valabil” sau “cumpărătorul global”. Încearcă generarea unui turnover imens, prin multiplicare. Trebuie să ne întrebăm cât de multă personalitate și individualizare poate conține un singur produs pentru a mulțumi atât pe cumpărătorul din Stockholm cât și pe cel din Bangalore…
Dacă înțelegi mecanismul asta, trebuie să te decizi unde îți încadrezi linia: individual sau global? Eu, personal, am să merg mereu spre individualism. Dacă asta înseamnă să lucrez împotriva tendințelor și principiilor comerciale, întotdeauna îmi voi asuma riscurile. Paradoxal, în ultimul timp, nu mai agreez nișa actuală, deoarece a luat naștere o nouă tendință: “Este la modă să fi de nișă!”
Ce categorie de consumatori se identifică cu parfumurile create de voi? Ce vârstă, sex, educație etc.?
Nouă ne place să gândim parfumuri pentru un grup de indivizi ce împărtășesc aceeași mentalitate, nu pentru un grup target, nu-i categorisim în funcție de vârstă sau poziție socială. Ne raportăm mai mult la o atitudine anume, o viziune asupra vieții. Mentalitatea H&G caută originalitate, caută un produs cu o poveste de creație în spate. Din acest grup fac parte oamenii constienți de ceea ce înseamnă cultură, produs artizanal, care iubesc lucrurile făcute cu pasiune.
Te referi la Askew ca la un parfum masculin?
Întorcandu-ne la ideea de parfumerie tradițională, nu ne dorim să facem aceste diferențieri între femei și bărbați. Parfumurile noastre sunt, individual luate, exprimări de artă care nu trebuie clasificate, chiar dacă unele au ca punct de plecare ideea de parfum bărbătesc.
Cum ați reușit să obtineți efectul de “răcoare” la nivelul pielii după aplicarea parfumului Eau Radieuse?
Eau Radieuse este gândit în aceeași manieră ca și Multiple Rouge, două parfumuri cu componente fizice, în afară de miros. Multiple Rouge te face să salivezi, Eau Radieuse îți dă un sentiment de răcoare plăcută, briză de seară. Efectele sunt obținute prin alegerea unor ingrediente speciale și forma inovatoare de stea a arhitecturii parfumului.
Cum găsești ideea crearii unui parfum despre “prima dragoste”?
Nu vreau să desconspir nimic deocamdată, dar lucrăm la ceva special. O să descoperiți singuri dacă acest sentiment va face parte din proiect.
Cum ai descrie un parfum despre prima dragoste?
Dragostea este un câmp imens emoțional. Poate fi o ploaie sau o duminică. Este un sentiment nervos – în sensul pozitiv. Cred că senzația de la nivelul pielii a parfumului Eau Radieuse surprinde foarte bine. Ceva ce aduce a apă minerală, acid.
Ce v-a făcut să-l cooptați în echipă pe Christophe Laudamiel?
Am avut de la început o singură variantă, un singur parfumier care era în stare să creeze ce ne-am propus. Stil neconvențional, tehnică deosebită, abordare atipică. Creațiile sale sunt conceptuale, dar în același timp intelectuale. Sunt senzuale și puternice, la fel ca și emoțiile. Admir foarte mult partea artistică a muncii sale.
Cum percepi personal parfumul? Necesitate sau mod de exprimare?
Parfumul va fi întotdeauna exprimarea felului tău de a fi. Faptul că se aplică pe piele îi conferă o notă extrem de personală și intimă. În Germania, când spunem despre cineva pe care nu-l suportăm “jamanden nicht riechen können” înseamnă “nu-i suport mirosul”. Asta arată importanța mirosului în istoria umană.
Crezi că realizarea unuei esențe este un act de artă?
Este o întrebare foarte bună. Unde începe și se termină arta? În ultimul timp, arta s-a transformat în design și viceversa. Când privim creațiile artiștilor contemporani, cum ar fi Anish Kapoor, vom descoperi această tendință. Cred că arta reprezintă un puternic “personal statement”, de aceea sper ca parfumurile create de noi să fie privite și ca o formă de artă.
Ce aduceți nou în lumea parfumeriei?
Conceptul pleacă de la idei tradiționale aduse în modernitate prin ingrediente și tehnică. Diferit este că încercăm să descriem emoții, melancolie, furie, nebunie. Până acum, lumea se concentra pe amintiri frumoase, imagini pozitive. Noi am încercat transformarea unor noțiuni puternice în mirosuri.
Crezi că generația actuală mai are nevoie de artă sub orice formă? Mai au oamenii timp să se bucure?
Cu siguranță, va fi nevoie de cât mai multă artă sub toate formele. Arta are o mare legătură cu filozofia. Amândouă oglindesc lumea înconjurătoare, fără prejudecăți, o observă și enunță puncte de vedere asupra societății. În ultima decadă, din păcate, arta și designul au devenit foarte narcisiste. Sper ca starea globală actuală să aibă un efect pozitiv asupra lor și să încurajăm ideile noi. Pentru creatorii dintre noi, înseamnă căutarea inteligenței, a substanței și a esenței în produse.
Creații inovatoare, parfumul zilelor noastre, o linie sofisticată în care se vor regăsi toți iubitorii de originalitate, cei ce-și doresc să scape de stereotipii comerciale de marketing.
Această linie de parfumuri a fost creată ca să spună povești, să dezvăluie diferitele fațete ale vieții, să dezvăluie istoria contemporană a secolului 20, cu iz de “in memoriam”.
Scuze pentru delay :)
RăspundețiȘtergere